Elektrokol v Česku přibývá. A s nimi i úrazů
11.05.2021
11.05.2021
Popularita elektrokol láme rekordy. Poptávka po nich převyšuje nabídku a prodeje jen za loňský rok stouply o 50 %. Podle statistik má každý třetí prodaný bicykl elektropohon. Spolu s jejich rostoucími počty na cestách však přibývá i zranění spojených s jejich provozem, někdy dokonce fatální.
Struktura českých elektrocyklistů
Původně si pořizovali elektrokola starší či stárnoucí příznivci tohoto sportu, aby mohli nadále provozovat svůj koníček. K nim se ale postupně přidávala i další skupina nepříliš sportovně založené populace ve středním a starším věku, jimž elektropohon pomáhal zkusit široce rozvinutý rekreační sport a bez extrémní námahy se podívat tam, kam by se jinak nedostali. Nápomocné k tomu byly a jsou četné půjčovny, z nichž mnohé jsou v těch nejatraktivnějších turistických destinacích Česka. Samozřejmě rozmachu nahrává i hustě budovaná a značená síť cyklostezek. Loni se však během covidové pandemie a různých omezení přidávala k původně typickým uživatelům elektrokol (55+) i mnohem mladší skupina. Podle prodejců přicházejí nakupovat lidé ve věku 40 let se zájmem o dražší a speciální modely.
Na výběr přitom mají (alespoň podle katalogů, protože mnohé obchody jsou vyprodané) širokou škálu různých elektrokol. Lze si vybrat stroje pro muže i ženy, kola určená do terénu, krosová nebo trekingová kola, případně kola určená pro městský provoz, z nichž mnohá jsou dokonce skládací. Podle informací ze sítě je největší zájem o elektrokola v cenovém rozmezí 35 až 55 tisíc korun. Během pandemie byla mnohem více využívána i jako dopravní prostředek do práce.
Loni se v ČR prodalo na 120 000 elektrokol. Prodejci předpokládají, že do 2 let převáží odbyt elektrokol nad klasickými.
Úrazy z elektrokol se množí
Vcelku pozitivní příklon populace k pohybu venku s sebou však nese i negativní stránky. Na jedné straně souvisí s elektrokoly jako takovými. Ta jsou mnohem těžší a mají jiné jízdní vlastnosti. Vzhledem k vyšší rychlosti jsou rovněž hůře zvladatelná, zejména pro osoby bez zkušeností nebo s chabou fyzickou kondicí. Další problém nastává právě proto, že jsou tato kola snadno dostupná, takže se provoz na cyklostezkách a dalších komunikacích značně zahušťuje. V horách, kde si lze elektrokolo půjčit doslova v každém středisku, se na hlavních trasách střetává i s cyklisty bez pohonu, koloběžkami, lidmi na bruslích, běžci a chodci. A to je další potenciál karambolů a střetů.
Podle Centra dopravního výzkumu jde počet smrtelných obětí elektrokol za poslední tři roky už do několika desítek. Stojí za nimi nezvládnutá rychlost a jezdecké chyby, ale i alkohol. Mimochodem loňský rok byl co do úmrtí cyklistů na cestách nejtragičtější a za nezanedbatelnou částí bylo právě elektrokolo.
„V úrazovém pojištění jsou nejnáročnější pojistné události spojené se zraněními hlavy a páteře. Jejich léčba trvá nejdéle a také trvalé následky bývají nejvážnější, včetně ochrnutí a odkázání postiženého na doživotní péči,“ konstatuje Daniel Červenka, ředitel likvidace škod UNIQA pojišťovny. „Přitom právě případy nehod elektrokol bohužel často končí právě úrazy hlavy a páteře.“
Problémem je, že čeští cyklisté, zejména ti starší, nenosí za jízdy na hlavě přilbu, která je schopná při nárazu zabránit až 80 % závažných poranění hlavy. Je-li úraz těžký a spojený s následky, jsou náklady pojišťovny často v řádu milionů korun.
Dalšími velmi častými úrazy jsou zlomeniny rukou a nohou. Někdy si přitom jezdci dokonce zlomí obě horní nebo obě dolní končetiny najednou.
Krádeže elektrokol
Elektrokola nejsou levná, a proto se stávají terčem zlodějů. Nejvíce při jejich odložení během výletu. Ačkoli to není příliš praktické a pohodlné, vyplatí se během delší zastávky, kdy stroj nebude stále na dohled, ho nejen opatřit zámkem, ale také vyjmout baterii, případně sejmout i sedlo se sedlovkou. To samé platí pro uložení elektrokola doma, ve sklepě, v garáži či kočárkárně. Elektrokola jsou pojištěna stejně jako běžná kola v pojištění domácnosti a limit pro jejich plnění činí v UNIQA 20 % z celkové pojistné částky. Samozřejmě musí být i elektrokolo zabezpečeno pod zámkem. Individuálně se specifikací lze pojistit elektrokolo až do limitu 55 000 korun. Pro pojištění hodnotnějších kol může pojišťovna vyžadovat i speciální značení nebo modernější GPS monitoring zabudovaný v rámu.
Elektrokola jsou pojištěna z pojištění domácnosti UNIQA i na cestách, kdy jsou připevněna a zamčena na střešním nosiči v době od 6 do 22 hodin. Toto krytí platí v celé Evropě. Pro případ havárie a zničení kol na nosiči auta lze využít i speciální připojištění výbavy z havarijního pojištění.
Moderní nešvar: nelegální tuning elektrokol
Elektrokola v ČR a EU mají obvykle nastavené pohony tak, aby stroj vyvinul maximální rychlost 25 km/h. Jenže motor kola je zpravidla podstatně silnější. Lidé si často nechávají stroj upravit tak, aby zvládl mnohem vyšší rychlost. Většinou dvojnásobnou, tedy 50 km/h, ale ojediněle i vyšší. Podle BESIP je v ČR aktuálně odblokována rychlost elektropohonu u 100 až 200 tisíc elektrokol. Jenže zvládnout takové vozidlo ve vysoké rychlosti je často mimo možnosti uživatele. S nenošením přilby jde doslova o vražednou kombinaci.
Bohužel Policie ČR se dozví zatím jen o části událostí, za nimiž je nepovolený tuning. Aktuálně nemá nástroje, jak elektropohon a rychlost změřit. Musí vycházet jen z odhadů, výpovědi svědků, brzdné dráhy, rozsahu následků apod. Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu: postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala.
V reakci na tuto situaci se už ale připravuje nový zákon. Návrh z letošního března předpokládá, že pro silná elektrokola bude zapotřebí řidičský průkaz.
Zaviněné škody
Během jízdy na elektrokole může jezdec škodu nejen utrpět, ale také způsobit. V lepším případě na majetku, v horším i újmu na zdraví. Pro tento účel je dobré mít sjednané pojištění odpovědnosti – buď samostatné, nebo v rámci pojištění domácnosti jako její příslušník. V případě neúmyslné škody, kde se neprokáže přítomnost alkoholu, návykových látek či nepovolené úpravy elektrokola, může pojišťovna s úhradou vzniklé škody pomoci. Pojistná ochrana platí i v zahraničí.
Pro cesty do ciziny lze sjednat pojištění odpovědnosti i v rámci cestovního pojištění.