UNIQA: Zimní sezóna klepe na dveře, bez zimních pneumatik riskujete nehodu i pokutu
31.10.2024
31.10.2024
Od 1. listopadu začíná na silnicích zimní sezóna, proto nezapomeňte na pravidla, která stanovují povinnost používání zimních pneumatik. Platná jsou až do 31. března. Opatrní musí být řidiči i při cestování do zahraničí, kde se pravidla pro jízdu v zimě mohou výrazně lišit, včetně vysokých pokut za jejich porušení. UNIQA upozorňuje, že v Německu už pneumatiky s označením M+S nepovažují za zimní a řidičům hrozí pokuta. V případě nehody v Německu ale nebude UNIQA za jejich použití své klienty sankcionovat.
Povinnost používat zimní pneumatiky stanovuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneumatiky, jakmile teploty klesají pod 7 °C. Pro bezpečnost tedy není důležité datum, ale povětrnostní podmínky. Některé úseky komunikací v ČR ale zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují a bez ní se v těchto místech řidiči vystavují riziku pokuty ve výši několika tisíc korun.
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %. Důležité je ale pravidelně kontrolovat i hloubku vzorku, u osobních aut musí být u zimních pneumatik minimálně 4 mm, u nákladních aut nad 3,5 tuny pak 6 mm. Pneumatika s menší hloubkou totiž ztrácí na sněhové pokrývce tzv. samočistící efekt a tím i svoji účinnost.
„Zimní pneumatiky jsou svým speciálním desénem a gumovou směsí na zimních silnicích mnohem bezpečnější než letní. Brzdná dráha letních pneumatik může být totiž na zimních silnicích delší o 20–30 %,“ říká manažer oddělení likvidace škod na motorových vozidlech UNIQA Jiří Moravec a dále doporučuje, aby zákonné termíny na přezutí auta řidiči dodržovali a zohledňovali při tom i povětrnostní podmínky: „Počasí, a tedy i vlhkost na silnici se může změnit z večera do rána na námrazu a ta v kombinaci s letními pneumatikami může způsobit vážné dopravní nehody.“
UNIQA každoročně eviduje případy, kdy přes noci náhle nasněžilo a řidiči hlásili více dopravních kolizí, které způsobil smyk nebo nedobrzdění a následné nárazy do vozidel zezadu.
Povinnost používat zimní pneumatiky se v pojistných smlouvách neuvádí. Podle všeobecných pojistných podmínek je však pojištěný povinen dbát, aby pojistná událost nenastala, zejména nesmí porušovat povinnosti směřující k odvrácení nebo zmenšení nebezpečí, které jsou mu právními předpisy uloženy.
„Ke krácení plnění bychom přistoupili pouze tehdy, pokud by byla prokázána příčinná souvislost mezi vznikem škody a nesprávně zvolenými pneumatikami,“ říká Jiří Moravec z UNIQA.
Tehdy se již pojišťovna zajímá i o celkový stav pneumatik, tedy i hloubku desénu. I jízda na předepsaných pneumatikách, ale s “opotřebovaným desénem”, může vést k sankci, pokud existuje přímá souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem nehody.
Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle označení M+S, M.S, M/S nebo M&S (Mud and Snow). Pro extrémní podmínky při nižších teplotách a na náročné povrchy výrobci doporučují ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené grafikou 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) vedle označení M+S; jednotně považované za “alpský symbol”. Platí v rámci EU a v některých zemích se výslovně na jízdu v zimě vyžadují.
To samé platí i pro tzv. celoroční pneumatiky, které řidiči používají stále častěji. Pokud mají celoroční pneumatiky jedno z výše uvedených označení, splňují podmínky stanovené pro jízdu v zimě.
Jinak je to ale v Německu, kde už pneumatiky M+S nejsou považovány za zimní a v případě kontroly nebo nehody v zimním období za jejich použití hrozí pokuta. V případě pojistné události v Německu, kdy by řidič jel na zimních pneumatikách M+S, které by jinak splňovaly všechny podmínky pro použití, UNIQA své klienty sankcionovat nebude.
„Uvědomujeme si, že naši řidiči, kteří překročí hranice, nemusí mít informace o zákazu používání těchto konkrétních zimních pneumatik v Německu, zejména pokud jsou u nás a v okolních zemích stále povoleny. Nejde o levnou záležitost, a když už řidič pneumatiky M+S na vozidle má a jsou ve stavu, který odpovídá podmínkám použití v Česku, nebudeme je brát v případě pojistné události v Německu během zimní sezóny jako přitěžující okolnost,“ říká manažer likvidace škod z neživotního pojištění UNIQA Jiří Moravec.
Slovensko: Označení zimních pneumatik rozproudilo v posledních dnech velkou diskusi i na Slovensku. Informace, že od 1. října se za „zimní pneumatiku“ považuje pouze ta s horským symbolem se sněhovou vločkou – 3PMSF, ale nakonec není platná. Ministerstvo vnitra SR uvedlo, že při používání pneumatik na Slovensku se nic nemění a nadále postačují v zimním období i pneumatiky s označením M+S, M.S nebo M&S.
Rakousko: Přezout auto na zimu je povinné od 1. listopadu do 15. dubna. Řidičům doporučujeme tuto povinnost nepodceňovat, pokuty za nepřezuté auto mohou v Rakousku dosáhnout až několika tisíc EUR.
Polsko: Přezout auto na zimu se pouze doporučuje, není to povinnost.
Německo: Zimní sezóna v Německu trvá od 1. října do Velikonoc. Auta musí být v zimní sezóně vybavena zimními nebo celoročními pneumatikami. Podle nových pravidel se v Německu za zimní pneumatiky nepovažují celoroční s označením M+S, ale pouze pneumatiky s horským symbolem se sněhovou vločkou – 3PMS. V případě jízdy na pneumatikách M+S v zimě řidičům hrozí pokuta.