UNIQA varuje: motocyklisté na silnici čelí vyšším rizikům
14.04.2023
14.04.2023
Jarní oteplení láká z garáží na silnice motocykly. Motorkáři nedají na svou vášeň dopustit, ale každá jejich nehoda znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. A to i přesto, že v roce 2022 klesl jak počet nehod, tak i počet usmrcených motocyklistů (loni 59 osob).
Řidiči na motocyklech nejsou chráněni jako kolegové v osobních autech. Motorky nejsou zpravidla vybaveny ani airbagy, ani bezpečnostními pásy. Případný „souboj” s robustní karosérií auta nebo třeba stromem nemůže motocykl vyhrát. Jednostopé vozidlo má výrazně delší brzdnou dráhu a neodpouští chyby ve způsobu jízdy. Významnou roli hraje kondice jezdce. Fyzicky zdatný jedinec se může soustředit na ovládání stroje, protože mu zbývá mentální kapacita na koncentraci a vyhodnocování situací na silnici. A konečně v neustále se zahušťujícím provozu jsou motoristé nervóznější, což ovlivňuje jejich pochopení a ohleduplnost k ostatním.
To všechno jsou faktory, které ve svém důsledku zvyšují už beztak velkou zranitelnost a bohužel i úmrtnost motorkářů.
Jak vyplývá z údajů Centrálního registru vozidel České republiky, počet u nás registrovaných motocyklů dosáhl ke konci 1. pololetí 2022 počtu 1 274 519 kusů, což teoreticky představuje jednu motorku na 8,25 obyvatele a současně nás směle řadí mezi motocyklové velmoci. Přitom vybavenost rok od roku roste. (Ale je nutné zohlednit velký podíl sice registrovaných, avšak neprovozovaných převážně velmi starých strojů.) Pro porovnání: Slováci provozují na silnicích asi šestinu českého množství. Do budoucna může být zvětšujícím se rizikem i trend, že si silné motocykly pořizují spíše osoby ve středním věku. Motocyklisté ve věku 45 let a více měli na svědomí za dekádu už bezmála polovinu nehod motocyklů, zatímco podíl karambolů mladých do 34 let naopak klesl pod třetinu.
Mezi nejčastější příčiny smrtelných dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu technickému stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě na křižovatce (a odbočování vlevo) nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty při předjíždění. Bohužel je stále i hodně nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek. Mezi motorkáři po nehodách je vysoké zastoupení těch, kteří nesou doživotní těžké následky a jsou nezřídka zcela odkázání na 24hodinovou péči. Podražily ale i „plechové” škody. Za posledních asi 8 let vzrostly náklady na ně o více než třetinu. V případě motocyklů jsou rovněž častější totální škody.
Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Kritické bývají hned první vyjížďky. Péči je třeba věnovat stroji: hlavně pneumatikám a jejich správnému nahuštění. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa. Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi je velmi zrádné.
Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout. Rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože viditelnost přes ně je pro motorkáře slabší a případná kolize tvrdší.
Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu. První jízdy by měly být zahřívací. Jezdec by se měl znovu sžít se svým motocyklem a nehnat se do extrému hned.
Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu.
Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika.
Dalším trendem jsou skútry hlavně ve městech, v poslední době i díky možnosti jejich sdílení prostřednictvím množících se sharingových firem. Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost prakticky srovnatelná s autem, ale díky subtilnosti se může skútr v provozu pohybovat obratněji. A to je bohužel i zdrojem nehod, protože řidiči na skútrech se snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty. Šoféři v nich však takové vozidlo často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění i škody menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. Počty střetů a havárií skútrů klientů UNIQA rostou každoročně o více než 10 %.
Motorkářů stále přibývá. UNIQA registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 6-7 %. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že skútry s obsahem motoru do 125 ccm byly zařazeny pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může tedy každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B; nezáleží přitom, jak dlouho. Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku.
Motorky stejně jako třeba auta musí být ze zákona pojištěné. I pouhé parkování je už považované za provoz. Pokud není vozidlo (i dočasně) vyřazeno z provozu (registrační značky v depozitu), je nutné mít takové vozidlo pojištěné. To platí i pro motocykly provozované jen od jara do podzimu. U pojištění někteří majitelé hledají úspory tím, že ho sjednávají jenom na sezónu. Takový přístup je ale poměrně složitý: sejmout ze stroje a uložit značky do depozitu, papírování, poplatek spojený s vyřazením, opakovaná komunikace s pojišťovnou. Celoroční havarijní pojištění má jasné výhody – riziko krádeže, poškození nebo působením živlů motorce totiž hrozí po celý rok, a to i v garáži. A doporučit lze i úrazové pojištění pro motorkáře a jeho spolujezdce.
UNIQA registrovala v posledních letech více než 10 těžkých kolizí motocyklů s velmi závažnými následky v podobě totální nesoběstačnosti obětí a potřebě jejich nepřetržité obsluhy. A právě takové případy jsou z pohledu pojišťovny nejnáročnější a také nejnákladnější. Nezřídka vystoupají celkové náklady na takovou oběť nehody na desítky milionů korun. Pokud si přivodí takový závažný úraz s doživotním handicapem i spolujezdec, vyplácí pojišťovny někdy i částky blížící se stovce milionů korun.
Jeden příklad z loňského roku za všechny: nejzávažnější loňská nehoda klienta s povinným ručením UNIQA se stala koncem léta v Itálii, kde řidič osobního vozu nedal přednost motocyklistovi na hlavní silnici. Po střetu utrpěl italský biker těžký úraz hlavy a mozku. Musel být několikrát operován a hospitalizace trvala řadu měsíců. Po intenzivní léčbě a rehabilitaci se jeho stav mírně zlepšil, nicméně je odkázán na stálou péči, ujde pouze několik metrů a jeho mentální schopnosti jsou výrazně snížené. Není bohužel vyhlídka na podstatné zlepšení zdravotního stavu. UNIQA zatím vyplatila jen menší část pojistného plnění, nicméně na dlouhodobé renty z pojištění viníka-klienta pojišťovny jsou v rezervě uloženy vysoké desítky milionů korun. Klient UNIQA měl naštěstí sjednané povinné ručení s limity 100/100 milionů korun.