UNIQA posílila v povinném ručení a pojišťuje více než milion aut
28.04.2022
28.04.2022
Fúze UNIQA s AXA přinesla skokový růst v řadě druhů pojištění. Jedním z nich je povinné ručení. Celkový kmen v ČR činil ke konci roku 2021 takřka 1,036 milionu smluv, což UNIQA garantuje pozici tržní čtyřky v tomto pro motoristy nezbytném segmentu.
Photo by Unsplash
UNIQA loni rostla v počtu smluv povinného ručení meziročně o 2 %, bývalá AXA o 3 %. Do spojení značek zaujímala UNIQA 6. místo, zatímco AXA patřila 7. příčka. Koncem loňského roku značka UNIQA po spojení firem držela v Česku celkem 1,036 milionu pojistných smluv na povinné ručení.
Segment povinného ručení je velmi dynamický. Tím, že jde o povinné pojištění každého motoristy, je na něj upřena velká pozornost většiny populace. U novějších aut sjednávají klienti souběžně i havarijní pojištění chránící jejich vlastní auto. V UNIQA je to pravidlem u nových vozidel a většinovým řešením u aut ve věku do 5 let. Potom už zájem o souběh povinného ručení a havarijního pojištění strmě klesá: u pětiletých a o něco starších aut je to už jen polovina, zatímco u automobilů nad 7-8 let je to méně než 20 %. U aut ve věku 5 let a více převažuje zájem zákazníků o menší připojištění ve prospěch vlastního auta, zejména připojištění předního skla, pojištění pro případ živlu, požáru nebo střetu se zvěří.
U asistence zatím není ze strany řidičů příliš vysoký zájem o nadstandardní asistenční služby k pojištění. Příplatkové verze vylepšené asistence kupují spíše majitelé nových aut, v ostatních případech je to méně než pětina klientů.
Dá se říct, že v centru pozornosti stále zůstává cena produktu. Nadpoloviční většina zákazníků pojištěných na povinné ručení má už vyježděný maximální bonus zlevňující pojištění na polovinu základního tarifu. Největší zájem je o nabízenou hladinu krytí 50 milionů korun na majetkové škody a 60 milionů korun na škody na zdraví; zde se projevuje odpovědný přístup, protože zákonná hladina 35/35 milionů korun stačit vždy nemusí.
UNIQA úžeji spolupracuje s některými značkami aut. Nejvíce je spojena s Hyundai, Renaultem, Dacií nebo Mercedesem. Ve spolupráci s importéry byla vyvinuta i značková pojištění. Nejsilnější je Hyundai pojištění, a dále také Toyota nebo Mitsubishi pojištění.
Téměř 30 000 zákazníků využívá jedinečnou telematickou jednotku UNIQA SafeLine, která nejenže umí účtovat pojistné podle ujetých kilometrů a použitých komunikací (se slevou až 25 % na povinné ručení i havarijní pojištění), ale také se aktivně zapojuje do řešení kolizí na silnici (díky nárazovému senzoru rozpozná přes GPS aktuální pozici vozu a může vyslat ihned složky IZS), dohledá odcizené auto, anebo pomáhá s dohledem nad technickým stavem (hlásí například nedostatečnou funkci autobaterie).
Odvětví pojištění aut je v posledních letech stále více sužováno rychle rostoucí škodní inflací: proplácené škody jsou stále dražší. Vliv má řada všeobecných faktorů, jako je růst ceny dopravy nebo raketové zdražení energií. Rostoucí cena různých surovin a materiálů prodražuje náhradní díly. Obor autoopravárenství bojuje s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, zejména v profesích lakýrníků, klempířů, diagnostických techniků a elektrikářů. To vede ke zvýšeným mzdovým nárokům v odvětví. V neposlední řadě rostou náklady na náhradní díly, protože současná auta jsou sofistikovanější, a i v souvislosti s bezpečnostními požadavky jsou osazována různými asistenty a čidly. Přední sklo na vůz střední třídy díky tomuto vývoji (vyhřívání, čidlo deště, náročnější úhly atp.) zdražilo u některých modelů i na dvojnásobek. Plechové díly podražily meziročně o desítky procent.
Výrazně vzrostly ceny lakýrnického materiálu: loni se zvýšily dvakrát, celkem bezmála o 10 %, letos proběhla další vlna o více než 6 %. Hodinové sazby smluvních servisů UNIQA během loňska a letoška vzrostla u všech značek. Největší skok byl více než 15 %, nejmenší 5-6 %. K tomu je ovšem třeba připočíst i cenová navýšení z předchozích období.
Z přehledu České asociace pojišťoven vyplývá, že průměrná plechová škoda v povinném ručení stojí 57 500 korun. Událost s těžkým zraněním účastníka nehody stojí pojišťovny po zahrnutí všech nároků poškozených 800 000 korun. Dojde-li při fatální nehodě k úmrtí, vyšplhá průměrná škoda podle poznatků pojišťoven na 1,620 000 korun. K tomu je třeba zohlednit, že na řadě kolizí je zúčastněno více aut a zraní se více cestujících.
Všechny toto údaje vedou k nutnosti zdražení povinného ručení. Menší posun cen už letos trh zaznamenal. Uplynulé dva covidové roky se střídavým utlumením provozu kvůli lockdownům a omezením se částečně projevily ve snížení nákladů na škody v povinném ručení. Zatímco tyto od roku 2013 nepřetržitě rostly a „kulminovaly“ v roce 2019, v roce 2020 (prvním covidovém roce) se vrátily na úroveň 2018. Loni však už zase rostly.
UNIQA ovšem zaznamenala neblahý důsledek omezení provozu v roce 2020 a 2021: motoristé na prázdnějších silnicích mnohem více riskovali a jezdili nepřiměřenou rychlostí. Přibylo fatálních nehod s oběťmi na životech: zatímco v roce 2019 byli registrováni při pojistných událostech zaviněnými klienty UNIQA v ČR celkem 4 mrtví, v roce 2020 jich bylo 17 a loni 15.