Česky > O nás > Pro média > UNIQA: Nové trendy v cestování v zimní sezóně versus pojištění

UNIQA: Nové trendy v cestování v zimní sezóně versus pojištění

01.12.2023

V posledních několika letech výrazně narostl podíl turistů, kteří v zimě nemíří za sněhem, ale naopak chtějí prožít dovolenou na slunci a u moře, případně jedou za poznáním do zemí, kde je teplo. Vedle toho strmě roste zájem o Himaláje. Nové trendy přinášejí i jiné druhy rizik, které však lze pokrýt dobře zvoleným cestovním pojištěním.

V posledních letech sleduje UNIQA v zimní sezóně nové fenomény, které se čím dál více prosazují. Jedním z nich jsou zimní cesty za teplem. Ten není zcela nový, nicméně stále masovější. Přibývají rovněž destinace, kam naši klienti míří. Zatímco v minulosti létali hlavně na Kanárské ostrovy, do Thajska, Spojených arabských emirátů nebo do Egypta, nyní je spektrum jejich cílů mnohem širší. V Asii se prosazují Vietnam, Kambodža a Indonésie. Velmi oblíbené jsou ostrovní dovolené na Madagaskaru, Maledivách nebo Zanzibaru. Lidé vyráží i do vzdálených cílů na opačné polokouli: na Kubu, do Dominikánské republiky, Portorika, Peru a Chile. V Africe je lákají nově Tanzanie nebo JAR.

Nové trendy: individuální turistika mladších, dlouhodobé pobyty starších

Řada z turistů při zimních cestách kombinují odpočinek u moře s poznáváním. Stále více spoléhají přitom sami na sebe a nekupují si „hotové“ zájezdy u cestovních kanceláří. Týká se to hlavně mladších cestovatelů. Novým trendem jsou dlouhodobé pobyty českých penzistů v příjemných klimatických podmínkách v Asii, hlavně v Thajsku. Mnoho klientů si pro tento účel pořizuje celoroční cestovní pojištění, a to i opakovaně.

Posilují také cesty zaměřené na potápění v atraktivních lokalitách, protože této aktivitě se věnuje čím dál více Čechů, mezi nimiž je rovněž vysoké zastoupení osob 50+.

Posilujícím fenoménem je také půjčování vozidel v navštívených zemích, hlavně v Asii, v zájmu lepšího poznání navštívené země. Jejich technický stav je však často špatný a má zásadní vliv na vznik dopravních nehod. Dalším faktorem jsou místní zvyklosti motoristů, které mohou naše turisty překvapit. Každopádně v poslední době roste počet pojistných událostí spojených právě se zapůjčeným vozidlem, přičemž nejvážnější případy vznikají z jízdy na skútrech.

Úroveň zdravotní péče může nemile překvapit

Pro naše turisty zvyklé na vysoký standard zdravotní péče v ČR a v EU může být ovšem ošetření na asijském nebo africkém kontinentu nepříjemným překvapením. Státní zařízení vesměs nedosahují úrovně nám známé z vyspělé Evropy. Soukromé kliniky zaměřené na zahraniční pacienty sice často ano, nicméně není jich tolik, a tudíž český turista nemá záruku, že bude v případě potřeby v dosahu a dostane se do ní. Problematický je i výkon záchranné služby v urgentních případech. „Skutečně evidujeme případy, které by se v Evropě s vysokou pravděpodobností nestaly. Z nedávné doby jde například o zranění končetiny mladé studentky, která se nedočkala včas odborné první pomoci na Bali, a noha jí nakonec musela být kvůli tomu amputována. Sanitka sice přijela, ale odvezla jen jejího zraněného přítele, protože pro oba nebylo ve voze místo. Děvče muselo jet do nemocnice taxíkem a došlo k fatálnímu prodlení, uvádí příklad z praxe UNIQA Eva Trajboldová, manažerka produktů pojištění osob UNIQA.

Himaláje lákají, ale nic neodpustí

Říjen a listopad jsou tradiční sezónou cest do Himalájí. V ČR zájem o ně silně roste. Nicméně připravenost turistů na zcela odlišné a náročné podmínky není dostatečná, navíc se ani nedá předem většinou plnohodnotně ani otestovat. Nicméně zdolání některého tradičního treku či dokonce výstup na osmitisícovky se v dnešní době zdají být dosažitelné pro mnohé z nás. Zájemci o jedinečný zážitek tak často podcení přípravu a sběr důležitých informací, a naopak přecení svou kondici. UNIQA tak každoročně řeší úrazy končetin, polytraumata ze zřícení, omrzliny nebo vysokohorskou nemoc, spojenou často i s otokem mozku. Vesměs v hůře přístupném terénu nebo ve vysoké nadmořské výšce.

Záchrana vrtulníkem z takových končin stojí asi 5 až 20 tisíc EUR, přičemž záleží zejména na výšce, kam se musí helikoptéra dostat, i na počtu pokusů vyzvednutí postiženého. Velmi drahý je i návazný pobyt v nemocnici a povolání opatrovatele (doprovodu) z ČR. „V letošní podzimní sezóně už evidujeme za říjen a listopad přes 30 případů řešení zdravotních problémů turistů pojištěných u nás v této lokalitě, převážně v Nepálu. Máme i smrtelné případy. Jde-li o kombinovanou potřebu pomoci, jako jsou záchrana helikoptérou z místa neštěstí, hospitalizace a následná repatriace do ČR, jedná se vždy o náklady v milionové výši. Pokud stačí například transport vrtulníkem osoby postižené výškovou nemocí do nižších partií, kde se dotyčný zotaví, reprezentuje to náklady v řádu několika statisíců korun,“ popisuje výdaje Eva Trajboldová. Dodává, že jako problém se ukazují cesty stále starších ročníků do velehor, kde si plní své „dětské sny“. Často jde o osoby ve věku nad 50 i 60 let.

Pojištění na cestu do Nepálu včetně krytí rizik spojených s nebezpečným sportem stojí nyní v UNIQA asi 5 000 korun na měsíc.

Několik případů z nedávné praxe UNIQA

Pojištěný klient UNIQA stoupající na šestitisícovku v Nepálu se zřítil a padal 500 metrů. Pád nepřežil. Vyzvednutí těla helikoptérou a jeho následná repatriace vyšly přibližně na milion korun.

Polytrauma seniora ve Vietnamu po pádu ze schodů s následným bezvědomím: po hospitalizaci v řádu několika týdnů a stabilizaci byl pacient schopen návratu pravidelným letem na lehátku s eskortou a kyslíkem. Kvůli obezitě ale nebyl na pravidelném letu akceptován a repatriace musela být změněna na nákladnější individuální letecký speciál. Cena za tuto pojistnou událost byla více než 3,5 milionu korun.

U jiného seniora nastalo v JAR neúrazové krvácení do mozku. Byl transportován do místní nemocnice, z níž byl na popud asistenční služby k cestovnímu pojištění přemístěn do kvalitnějšího zařízení a byla provedena urgentní operace. Z ČR byla vyslána na náklady z pojištění opatrovatelka. Po operace byl klient na JIP, zaintubován a ve vážném stavu. 

Vzhledem k závažnosti diagnózy byl doporučen transport leteckým speciálem s ventilátorem. Tento případ byl spojen s náklady 4,9 milionu korun.