UNIQA v Česku uchránila loni před podvodníky více než 85 milionů korun
04.02.2025
04.02.2025
V loňském roce řešila UNIQA v ČR 1624 nových sporných kauz z nahlášených pojistných událostí. Bezmála tisíc případů bylo uzavřeno se závěrem, že šlo o pokus o pojistný podvod. Uchránit se podařilo částku přesahující 85 milionů korun, což znamená nárust oproti loňskému roku o 27 %.
V Česku UNIQA rozplétala v loňském roce 1624 nových sporných šetřených případů, 967 jich uzavřela s vykázanou uspořenou hodnotou. Tento výsledek znamená nárůst o cca 28 % oproti roku 2023.
Sporné události šly napříč různými druhy pojištění, nejvíce však bylo kauz v pojištění aut a v pojištění majetku.
Celkem se povedlo pojišťovně ušetřit v Česku více jak 85 milionů korun. Ve srovnání s minulým rokem je to nárůst o 27 %.
Průměrná hodnota na jeden odhalený podvod v roce 2024 dosáhla částky 87,7 tisíc Kč, což je hodnota srovnatelná s předchozím rokem.
Nejvyšší uchráněná hodnota pocházela loni z pojištění majetku a představovala téměř 27,4 milionů korun.
Více než třetinu škod přinesly pokusy oklamat pojišťovnu UNIQA v havarijním pojištění, téměř třetina pocházela ze životního a úrazového pojištění.
"V loňském roce jsme opět zaznamenali nárůst škod s účelovým jednáním i nárust celkové uspořené hodnoty. Nejvíce však v havarijním a majetkovém pojištění, kde si klienti snaží uplatnit vzniklé škody na úkor naší společnosti v rozporu s pojistnými podmínkami. Významně k tomu přispěla snaha využívat přírodní katastrofy k hlášení škod, které s nimi vůbec nesouvisely, na úkor poctivých klientů. Klienti např. hromadně sjednávali pojistné smlouvy ve chvíli, kdy se v médiích hojně objevovaly zprávy o blížících se povodních, takové smlouvy se ale považují za účelové a pojistné podmínky obsahují ochranné prvky vůči takovému druhu jednání, v tomto případě konkrétně ochrannou lhůtu. Upozorňujeme proto, že nelze využívat katastrof nebo neštěstí jiných pro obohacení sebe sama, a to vše na úkor čestných klientů pojišťovny. Takové jednání se může klientovi vymstít právě tím, že případ je posunut k prověření na orgány činné v trestním řízení,“ komentovala výsledek Ivana Glombová, Fraud Manager UNIQA.
Klient nahlásil škodu na zakrytí verandy po zásahu krup. Zapomněl však, že před dvěma roky nahlásil stejnou škodu, která mu byla řádně zaplacena. Foto, které k doložení nové škody použil bylo sice jiné než u předchozí škody, ale stopy po otvorech byly zcela totožné, a i zachycená vegetace na fotografii byla do detailu stejná. Klient vzal jen další fotografii z původně nafocených detailů škody, a požadoval znovu totožnou úhradu.
Obdrželi jsme oznámení od klienta: „Po vydatných deštích povolila zem okolo plotu a ten se vyklonil a popraskala podezdívka, požaduji 200 000,- za 60 m plotu“. Šetřením bylo zjištěno, že plot byl vykloněn postupně jeho sešlostí, a hlavně zanedbáním péče. Klient jen využil počasí a po té škodu nahlásil. Když byla škoda zamítnuta, tak se klient dožadoval alespoň částečného plnění. Odkazoval se na status dlouhodobého klienta a dobré vzájemné vztahy, které bychom mohli potvrdit vyplacením požadovaného plnění: „tak aspoň zaplaťte pár metrů...“.
Klient uplatnil škodu na vozidle vzniklou od neznámého vozidla a pachatele na parkovišti. Zřejmě si popletl datum, kdy škoda skutečně vznikla a jakým způsobem k ní došlo, protože ze získaných kamerových záznamů je zřejmé, že vozidlo bylo poškozeno již týden před oznámenou škodou a charakter poškození neodpovídal deklarovanému vzniku škody. Nárok byl odmítnut v plném rozsahu a podklady předány Policii ČR.
Klient v rámci běžného servisu dostal nabídku od opravny, že klientovi zařídí nový lak na jeho vozidle na účet pojišťovny. Pracovníci opravny vytvořili fingovanou pojistnou událost, kdy měl vandal poškodit lak vozidla a opravna pak měla provést opravu vozidla. Na základě nesrovnalostí došlo k šetření a ve spolupráci s PČR bylo zjištěno nezákonné jednání a zahájeny úkony trestního řízení.