O nás > Pro média > UNIQA v Česku uchránila loni před podvodníky více než 85 milionů korun

UNIQA v Česku uchránila loni před podvodníky více než 85 milionů korun

04.02.2025

V loňském roce řešila UNIQA v ČR 1624 nových sporných kauz z nahlášených pojistných událostí. Bezmála tisíc případů bylo uzavřeno se závěrem, že šlo o pokus o pojistný podvod. Uchránit se podařilo částku přesahující 85 milionů korun, což znamená nárust oproti loňskému roku o 27 %.

 

V Česku UNIQA rozplétala v loňském roce 1624 nových sporných šetřených případů, 967 jich uzavřela s vykázanou uspořenou hodnotou. Tento výsledek znamená nárůst o cca 28 % oproti roku 2023.

Sporné události šly napříč různými druhy pojištění, nejvíce však bylo kauz v pojištění aut a v pojištění majetku.

Celkem se povedlo pojišťovně ušetřit v Česku více jak 85 milionů korun. Ve srovnání s minulým rokem je to nárůst o 27 %.

Průměrná hodnota na jeden odhalený podvod v roce 2024 dosáhla částky 87,7 tisíc Kč, což je hodnota srovnatelná s předchozím rokem.

Nejvyšší uchráněná hodnota pocházela loni z pojištění majetku a představovala téměř 27,4 milionů korun.

Více než třetinu škod přinesly pokusy oklamat pojišťovnu UNIQA v havarijním pojištění, téměř třetina pocházela ze životního a úrazového pojištění.

"V loňském roce jsme opět zaznamenali nárůst škod s účelovým jednáním i nárust celkové uspořené hodnoty. Nejvíce však v havarijním a majetkovém pojištění, kde si klienti snaží uplatnit vzniklé škody na úkor naší společnosti v rozporu s pojistnými podmínkami. Významně k tomu přispěla snaha využívat přírodní katastrofy k hlášení škod, které s nimi vůbec nesouvisely, na úkor poctivých klientů. Klienti např. hromadně sjednávali pojistné smlouvy ve chvíli, kdy se v médiích hojně objevovaly zprávy o blížících se povodních, takové smlouvy se ale považují za účelové a pojistné podmínky obsahují ochranné prvky vůči takovému druhu jednání, v tomto případě konkrétně ochrannou lhůtu. Upozorňujeme proto, že nelze využívat katastrof nebo neštěstí jiných pro obohacení sebe sama, a to vše na úkor čestných klientů pojišťovny. Takové jednání se může klientovi vymstít právě tím, že případ je posunut k prověření na orgány činné v trestním řízení,“ komentovala výsledek Ivana Glombová, Fraud Manager UNIQA.

Příklady nepoctivého jednání klientů:

Klient nahlásil škodu na zakrytí verandy po zásahu krup. Zapomněl však, že před dvěma roky nahlásil stejnou škodu, která mu byla řádně zaplacena. Foto, které k doložení nové škody použil bylo sice jiné než u předchozí škody, ale stopy po otvorech byly zcela totožné, a i zachycená vegetace na fotografii byla do detailu stejná. Klient vzal jen další fotografii z původně nafocených detailů škody, a požadoval znovu totožnou úhradu.

Obdrželi jsme oznámení od klienta: „Po vydatných deštích povolila zem okolo plotu a ten se vyklonil a popraskala podezdívka, požaduji 200 000,- za 60 m plotu“. Šetřením bylo zjištěno, že plot byl vykloněn postupně jeho sešlostí, a hlavně zanedbáním péče. Klient jen využil počasí a po té škodu nahlásil. Když byla škoda zamítnuta, tak se klient dožadoval alespoň částečného plnění. Odkazoval se na status dlouhodobého klienta a dobré vzájemné vztahy, které bychom mohli potvrdit vyplacením požadovaného plnění: „tak aspoň zaplaťte pár metrů...“.

Klient uplatnil škodu na vozidle vzniklou od neznámého vozidla a pachatele na parkovišti. Zřejmě si popletl datum, kdy škoda skutečně vznikla a jakým způsobem k ní došlo, protože ze získaných kamerových záznamů je zřejmé, že vozidlo bylo poškozeno již týden před oznámenou škodou a charakter poškození neodpovídal deklarovanému vzniku škody. Nárok byl odmítnut v plném rozsahu a podklady předány Policii ČR.

Klient v rámci běžného servisu dostal nabídku od opravny, že klientovi zařídí nový lak na jeho vozidle na účet pojišťovny. Pracovníci opravny vytvořili fingovanou pojistnou událost, kdy měl vandal poškodit lak vozidla a opravna pak měla provést opravu vozidla. Na základě nesrovnalostí došlo k šetření a ve spolupráci s PČR bylo zjištěno nezákonné jednání a zahájeny úkony trestního řízení.