O nás > Pro média > Jak v létě turistům pomáhala asistence k cestovnímu pojištění UNIQA

Jak v létě turistům pomáhala asistence k cestovnímu pojištění UNIQA

26.10.2022

Nedílnou součástí cestovního pojištění UNIQA je asistenční servis, dostupný odkudkoli na světě 24 hodin denně na telefonu. Letos v létě (červen-srpen) pomoc kontaktovalo více než 5 300 turistů, kteří se v zahraničí dostali do potíží. Jejich počet narostl meziročně o třetinu. Náklady na intervence asistenční služby přišly UNIQA na 9,5 milionu korun.

 

 

Zatímco část jednodušších případů se daří odbavit telefonicky radou nebo zprostředkováním kontaktu, mnohem složitější je to při těžkých úrazech, hospitalizacích, operacích nebo repatriacích. Tady už se osvědčí jazyková vybavenost a odborná erudice personálu asistence zastupující zájmy postižených turistů v nouzi v různých koutech světa.

Letošní letní sezóna byla ve srovnání s předchozími dvěma covidovými již podstatně uvolněnější, převážně bez potřeby testovat se při výjezdu a návratu domů. To se projevilo i v počtech telefonátů klientů na asistenční linky, jichž přibylo o 33 %. V období od června do srpna 2022 přibylo meziročně i reálných intervencí na místě o 32 %. Celkově takových situací bylo přes 1 500. V porovnání s obdobím červen až srpen 2021 to bylo prakticky dvojnásobné množství. Také cena asistenčních intervencí a služeb stoupla. UNIQA za zásahy v zahraničí zaplatila letos v létě zatím 9,5 milionu korun. Je možné, že se ještě o něco navýší dobíhajícími případy vyrovnání. V létě 2021 činila 5 milionů korun, což představuje meziročně prakticky zdvojnásobení.

Mezi jednodušší žádosti o pomoc se řadí tzv. informační hovory řešící nemedicínské záležitosti jako jsou ztracená, poškozená nebo zpožděná zavazadla, problémy s letem, storna nebo škody na majetku s odpovědností pojištěného turisty. U medicínských intervencí se liší složitost podle závažnosti onemocnění nebo úrazu. Nejčastějšími byly i letos zažívací obtíže, záněty horních cest dýchacích a záněty uší (všechny tři diagnózy po stovkách případů, o desítky procent více než loni). V porovnání s loňským rokem přibylo problémů se zuby, u nichž má UNIQA na rozdíl od většiny pojišťoven v ČR pojistné krytí bez omezení. Naopak méně bylo onemocnění covidem-19 (okolo stovky klientů). Četné jsou i během léta urologické potíže. Meziročně přibylo bezmála na trojnásobek i zlomenin. Obecně úrazy tvořily letos necelou čtvrtinu asistenčních intervencí. „Nejzávažnějšími případy jsou poranění hlavy, páteře, vícečetné zlomeniny, mrtvice nebo kolapsy organismu v souvislosti s vyčerpáním a jinými stávajícími diagnózami,“ vypočítává Eva Trajboldová, manažerka produktů pojištění osob UNIQA. Takové situace nevznikají často, nicméně jejich řešení je komplikované a vyžaduje náročnou spolupráci a komunikaci se zdravotnickými zařízeními v zahraničí. Těch nejsložitějších případů k řešení bylo letos asi deset.

V zahraničí letos v létě zemřelo celkem 10 turistů s cestovním pojištěním UNIQA (loni 4 osoby). Osm z nich následkem zranění a dva na onemocnění.

Na rozdíl od covidových sezón, kdy nejvíce asistence pomáhala v srpnu, bylo jejích služeb zapotřebí letos nejvíce znovu během července. Žebříčku destinací podle počtu případů dominovala letos Itálie (nárůst počtu intervencí na dvojnásobek), na druhém místě bylo Chorvatsko, dále Egypt, Řecko, Bulharsko a Turecko. Ve všech těchto zemích bylo asistence zapotřebí častěji než loni, zatímco zásahy v Německu nebo ve Španělsku naopak mírně oslabily. Nejčastěji žádali o pomoc zákazníci ve středním věku, za nimi třicátníci, a dále rodiče pro děti ve věku okolo 10 let. Desítky intervencí byly ve prospěch kojenců, ale roste podíl cestovatelů ve věku 70+. Nejstarším klientem, jenž potřeboval letos v zahraničí pomoc, byl ročník narození 1928.

Hospitalizace

Podíl případů, kdy bylo třeba postiženého léčit v nemocnici, činil letos v létě asi 7 % ze všech intervencí. Nejvíce hospitalizací registruje UNIQA v nejnavštěvovanějších zemích: v Itálii, Chorvatsku nebo Řecku. Například hospitalizace pacienta s cestovním pojištěním UNIQA v Řecku kvůli velkým bolestem zad stála 620 000 korun.

„Nejčastěji se do nemocnice dostali turisté s neurologickými obtížemi a s úrazy či polytraumaty. Úrazy hlavy a poškození mozku registrovala letos v létě UNIQA celkem 11krát,“ konstatovala Eva Trajboldová.

Repatriace

Doprava postiženého zákazníka zpět domů bývá nejdražší součástí zásahu asistence k cestovnímu pojištění. Letos v létě bylo potřeba zorganizovat na 80 repatriací (2,5x více než loni). Celkem 6krát bylo nutné vypravit nejdražší letecké speciály nebo transporty na stretcherových lůžkách při těžkých úrazech nebo polytraumatech hlavy a páteře. Náklady jdou u nich vždy do statisíců, ale mohou podle vzdálenosti a lokálních cen vyšplhat až do několika milionů korun. Zejména návraty z USA a Kanady jsou extrémně drahé. V UNIQA letos vede co do finanční náročnosti transport zraněného turisty z Kyrgyzstánu za 2,6 milionu korun.

Levnější jsou transporty sanitkou s doprovodem lékaře nebo zdravotní sestry nebo nákup náhradní letenky (buď běžné, anebo business, vyžaduje-li to stav klienta); vždy ale záleží i na vzdálenosti.

Příklady intervencí z letošního léta
Případ turisty v Kyrgyzstánu s repatriací leteckým speciálem byl zmíněn už v předchozím odstavci. Důvodem byla komplikovaná a dislokovaná zlomenina stehenní kosti při sportu. Lokální nemocnice sdělila, že nezbytnou operaci nemůže provést. Noha byla pouze znehybněna sádrou a klienta zdravotníci převezli zpět na hotel. Asistence zcela imobilního pacienta musela urgentně leteckým speciálem dopravit do ČR k provedení operace. Náklady případu, který ještě není zcela uzavřen, zatím vystoupaly bezmála na 3 miliony korun.

Také jiný velký letošní zásah se týkal úrazu dolní končetiny při sportu, tentokrát v USA. Klient musel být hospitalizován a operován. UNIQA hradila i náklady na doprovod opatrovníka, jímž byla pacientova manželka. Pro oba poté kvůli šetrné přepravě zaplatila UNIQA letenky domů v business třídě. Celkové náklady činily asi 1,8 milionu korun.