Česky > O nás > Pro média > Podzimní sezóna střetů aut se zvěří je tady

Podzimní sezóna střetů aut se zvěří je tady

04.10.2021

Podzimní období s kratšími dny, mlhami a přízemními mrazíky zvyšují riziko kolizí motoristů, mezi které patří i nebezpečný střet se zvěří. Právě během října je nebezpečí mimořádné, umocněné i obdobím říje vysoké zvěře. To snižuje její ostražitost a vede někdy k nepřirozenému chování. Podle statistik UNIQA počty případů srážky se zvířaty meziročně stoupají a činí už více než 10 % všech škod.

 

 

 

„V nedávné době jsme řešili případ na středním Slovensku, kde se do cesty kamiónu přimotal statný medvěd. Oprava nákladního auta stála asi čtvrt milionu korun. Častější jsou ale střety se srnami, jeleny nebo divokými prasaty. U domácích zvířat se nejčastěji řidiči nechtěně potkají s ovcemi, případně koňmi,“ shrnuje zkušenosti z této oblasti Jiří Moravec, manažer vyřízení škod na motorových vozidlech UNIQA.

 

Přitom následky kolize bývají nejen v rovině škody na autě, ale často končí i zraněním posádky. Příkladem může být případ, kdy srna prolétla přes kapotu a čelní sklo do kabiny posádky, kde vážně zranila na krku a hrudníku spolujezdkyni. Jiný řidič se snažil vyhnout zvířeti na vozovce, ale úhybným manévrem dostal auto do rybníka vedle silnice. Kromě šoku trpěl naštěstí jen oděrky, ale škoda na autě byla totální a vyšplhala do výše 320 00 korun.

 

Částka škody na autě je závislá zejména na jeho značce a rozsahu poškození. „Je třeba vzít v potaz, že například jen čelní sklo na SUV prémiových značek přijde i na stovky tisíc korun,“ upozorňuje Jiří Moravec z UNIQA.

 

Jak kolizím předcházet

Univerzální návod, jak se vyhnout takovým událostem, bohužel neexistuje. Nicméně základem je dodržování těchto doporučení:

  • Neignorovat dopravní značky „Pozor, zvěř“
  • Neignorovat značky nabádající ke zpomalení v krajině i tam, kde zdánlivě žádné riziko nehrozí
  • Nejezdit příliš blízko krajnice s nevysekanou trávou či zarostlým příkopem
  • Spatří-li motorista jedno zvíře, lze předpokládat, že v blízkosti může být celé stádo
  • Ztlumit dálková světla, aby zvíře nebylo oslněno, a případně zatroubit klaksonem

 

Jak se chovat při a po nevyhnutelné kolizi

  • Držet pevně volant, brzdit, ale vyvarovat se náhlých vybočení v zájmu vyhnout se zvířeti
  • Po zastavení zapnout blikačky, obléknout si reflexní vestu a za vozidlo umístit nehodový trojúhelník
  • Ihned volat policii, která vyrozumí automaticky majitele honitby, aby se postaral o mrtvé či zraněné zvíře. Tento krok je třeba udělat i v případě, kdy se zdá, že zvíře odběhlo a na autě není příliš velká škoda
  • Nemanipulovat se zvířetem
  • Zdokumentovat místo nehody, zvíře, stopy i stav vozidla nafocením na mobilní telefon
  • Je-li auto nepojízdné, pomůže s odtahem asistenční služba k pojištění

 

Krytí škod ze střetů se zvěří v pojištění aut

Kolize tohoto druhu jsou kryté v havarijním pojištění. Z povinného ručení UNIQA pojistnou ochranu pro tyto škody neposkytuje.

Dojde-li ke střetu s domácím zvířetem, odpovídá za jeho pohyb na vozovce podle občanského zákoníku držitel nebo chovatel. Po něm je nutné náhradu vzniklé škody vyžadovat. Případně lze vyřídit škodu rovněž z havarijního pojištění klienta, a UNIQA poté regresuje nárok na platbu za chovatelem.

 

V této souvislosti UNIQA upozorňuje i na některé nekalé praktiky: objevují se případy, kdy motorista chce fingovanou srážkou se zvěří zakrýt jinak vzniklou škodu a nárokovat ji z pojištění. Takové pokusy o pojistný podvod jsou zcela bez naděje na úspěch. Odborníci ze zkušenosti snadno poznají, kdy se o skutečnou kolizi se zvířetem nejedná, a to i tehdy, aplikují-li výtečníci na auto zvířecí krev či srst v místě poškození.

 

Pojištění střetu se zvěří

 

Pozor na trestný čin pytláctví

Pokud motorista sražené zvíře z místa nehody odveze, vystavuje se riziku trestního stíhání pro trestný čin pytláctví. Trestným činem je takový úkon v případě, kdy jeho hodnota převyšuje částku 5 000 korun. Vzhledem k tomu, že hodnota jelena činí bezmála 30 000 korun, srnce více než polovinu a divokého prasete asi 23 000 korun, šel by pachatel naproti velkému problému.