O nás > Pro média > Jak vidí klienti UNIQA sdílení aut a sdílení dat o svých jízdách?

Jak vidí klienti UNIQA sdílení aut a sdílení dat o svých jízdách?

11.09.2019

Na jaře uskutečnila UNIQA pojišťovna anketu mezi svými zákazníky v povinném ručení zaměřenou na jejich názory na moderní trendy v motorismu. Ukázalo se, že Češi jsou ke sdílení aut zdrženliví a mají zatím spíše konzervativní postoj. Data o své jízdě poskytnout pojišťovně vesměs ochotni jsou, ale jen za pořádnou slevu.

Sdílená auta nefrčí, ale…
Motoristé s povinným ručením UNIQA zatím příliš zkušeností se sdílením aut nemají. V anketě jen 6 % z dotázaných uvedlo, že tuto službu už vyzkoušelo. Nejvíce takových bylo mezi příznivci jiných moderních trendů, konkrétně autonomních aut a elektromobilů, a ve věkové skupině do 40 let. Tam využil někdy sdílení vozidel 1 z deseti dotázaných. Malá osobní zkušenost ovšem neznamená, že respondenti službu zavrhují. 60 % ji považuje za vhodnou pro některé situace, například při okamžité potřebě druhého vozu v rodině apod. U žen je toto mínění dokonce téměř 70 %.

Možnost, že by v budoucnu dali přednost sdíleným vozům před pořízením vlastního, připouští jen 18 % oslovených, zatímco 62 % ji odmítá. Nerozhodnutých je pětina. Opět je takové volbě nakloněno nejvíce těch, kteří jsou příznivci autonomních aut (37 % v této skupině by auto raději sdílelo, než kupovalo).

A jak to vidí jinde v Evropě?
Podle nedávných průzkumů 29 % obyvatel sousedního Rakouska aktuálně spatřuje ve sdílení nějakou přidanou hodnotu. Lepší je to jinde: v Německu je to 35 %, ve Velké Británii 45 % a v Itálii dokonce 60 %. Podle globální studie poradenské společnosti Deloitte především mladí lidé stále více upozaďují soukromé vlastnictví auta. Mladší ročníky jsou přitom otevřenější rovněž možnostem spolujízdy a různým přepravním službám typu Uber. „Zdá se, že mladší lidí v mnohem větším množství porozuměli myšlence společné mobility,“ píše se ve zprávě ze studie.

Motoristé jsou ochotni sdílet data o jízdách, ale chtějí za to pořádnou slevu
Na dotaz, zda by řidiči pojištění v UNIQA byli ochotni sdílet statistiky a data o stylu své jízdy s pojišťovnou, kdyby je zohlednila při kalkulaci pojistného, odpovědělo 73 % kladně, zbytek by se o ně dělit nechtěl. Zde se ukazuje, že ochota poskytnout údaje pojistiteli stoupá s věkem a u motoristů nad 60 let činí 85 %. O něco připravenější rozkrýt své řízení jsou i ženy (76 %, muži necelých 72 %).

Za bezpečný styl řízení by ti, kdo jsou ochotni sdílet data, chtěli slevu na pojistném, a to nemalou. Zatímco sleva 10 % by uspokojila jen 2 % „sdílných“ klientů, 39 % by si představovalo 30% snížení. 4 z 10 respondentů by chtěli ještě vyšší slevu. 

UNIQA telematiku nabízí, „sváteční“ motoristé ušetří na pojistném 
UNIQA už od roku 2009 nabízí zájemcům z řad klientů telematiku do pojištěného auta, která kromě ezpečnostních funkcí pro případ nehody nebo defektu načítá rovněž kilometráž vozu a druhy komunikací, po nichž se pohybuje. Za nižší nájezd do 20.000 km ročně náleží zákazníkovi sleva z pojistného. Tuto výhodu aktuálně využívá více než 20.000 motoristů, kteří každoročně ušetří průměrně na pojistném v havarijním pojištění 17,5 % a v povinném ručení 12,5 %. 

On-line anketa UNIQA mezi zákazníky v povinném ručení proběhla v dubnu 2019 a byla vyhodnocena ve spolupráci s agenturou NMS. Zúčastnilo se jí více než 3.200 respondentů z řad zákazníků UNIQA v povinném ručení.


O společnosti UNIQA
UNIQA pojišťovna vyvíjí své aktivity na českém pojistném trhu již šestadvacet let. Jako univerzální pojišťovna nabízí kompletní paletu pojistných produktů pro občany i korporátní klienty. Podle objemu pojistného figuruje v sedmičce nejsilnějších pojišťoven v ČR.
UNIQA pojišťovna je součástí skupiny UNIQA Group, která je nyní aktivní na 18 evropských trzích a obsluhuje bezmála 10 milionů klientů.